TİMUR'UN KADI İBN ŞIHNE İLE TARTIŞMASI


TİMUR'UN KADI İBN ŞIHNE İLE TARTIŞMASI
(alıntıdır)
     30 Ekim 1400 tarihinde Halep şehrini aldığı zaman içlerinde Kadı İbn Şıhne'nin de bulunduğu ulemayı toplamış ve bir tartışma yaptırmıştır. Buyrun bu tartışmayı İbn Şıhne'nin ağzından dinleyelim. 

    Bizi çağırttı, huzura geldik ve oturmamız emredildi. Kendi ulemasının ileri geleni Abdulcebbar b. Allame Numaneddin el-Hanefi aracılığı ile bize, Semerkand, Buhara ve Herat gibi şehirlerdeki ulemaya sorduğum ve cevap alamadığım soruyu soruyorum. Yalnız onlar gibi olmayın! En iyiniz ve en bilgininizden başkası bana cevap vermesin ve ne konuştuğunu bilsin. Çünkü çok eskiye dayanan bir ilim aşkına sahip olduğum için alimlerle çok içli dışlı oldum. 

   Bu arada Şafii Kadısı Şerafettin Musa el-Ensari benim için 'Bu bizim üstadımız, bu memleketin hocası ve müftüsüdür. Sadece Allah'tan yadım diler, ona sorun' dedi. Timur'un 'Dün sizden ve bizden ölenler oldu, peki hangileri şehittir? Sizden ölenler mi, bizden ölenler mi? Şeklindeki sorusu üzerine hepimiz sustuk, kaldık. Kendi kendimize 'Onun alimleri sıkıntıya sokması işte bu' diye söylendik. Kimseden ses çıkmıyordu ki, Allah bana cevabı hemen gönderdi ve 'Aynı soru Hz. Muhammed (s.a.v.) 'de sorulmuştu. Ben de bu soruya onun gibi cevap veririm' dedim. Timur hemen bana döndü ve Abdülcebbar'a ' Bu adam benimle alay mı ediyor? Peygamber efendimize sorulan soru ve onun cevabı nedir?' dedi. Ben de Peygamber Efendimize Ya Resulullah biri samimi inançla, diğeri cesaretle, öteki ise gösteriş için savaşıyor. Hangisi Allah yolundadır? diye sordular Rasulullah da kim Allah lafzını yüceltmek için savaşırsa o şehittir. Şeklinde cevapladı dedim ve Dün sizden ve bizden kim Allah lafzını yüceltmek için savaştı ve öldüyse o şehittir. Diye ekledim. Bunun üzerine Timur 'güzel güzel' , Abdülcebbar da ' ne güzel söyledin ' dedi. Timur ' dan sorular bizden de cevaplar arka arkaya geldi... Kendisinin son sorusu Hz.Ali, Muaviye ve Yezid hakkında ne düşünüyorsunuz? şeklinde oldu. Maliki kadısı Alemuddin el-Kufsi, Üçü de müçtehiddir, deyince Timur çok kızdı ve haklı olan Hz. Ali'dir.Muaviye zalim , Yezid ise fasıktır. Siz Halepliler Dımaşk ehline tabisiniz. Onlar Yezididirler ve Hz. Hüseyin'i katletmişlerdir dedi. 

   Timur Sünnilerin yanında Şii, Şiilerin yanında Sünni gibi davranarak dini siyasi emelleri için çok iyi kullanmıştır.
   

kaynak:ARAP KAYNAKLARINA GÖRE TİMUR VE DİN, MUSA ŞAMİL YÜKSEL, TARİH İNCELEMELERİ DERGİSİ, CİLT 23, SAYI 1, TEMMUZ 2008, 239-258 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TİMUR'UN MEMLUK SULTANI BERKUK'A GÖNDERDİĞİ MEKTUP

METE HAN'IN ÇİN'E MEKTUBU

BİRAZ DA GÜLELİM