TİMURLU DÖNEMİYLE İLGİLİ İLGİNÇ BİR HİKAYE


TİMURLU DÖNEMİYLE İLGİLİ İLGİNÇ BİR HİKAYE

(alıntıdır)

      Timur'un seferleri sırasında bazı beglerin kahramanlıkları ve onların hükümdarlarına karşı bağlılıkları ile ilgili dikkate değer pek çok olaylarla karşılaşılmaktadır. Sultan Ahmed kaçarken onu takip ile görevlendirilen beglerden İbac Oğlan ve Emir Celal, Kerbela'ya kadar düşmanı takipten sonra dönerlerken, Kerbela çölünde susuz kalmışlardı. Hava oldukça sıcaktı. Bir kaç kişiyi su aramaya göndermişler, bunlar ancak bir kaç yudumluk su bulabilmişlerdi. İbac Oğlan bunun bir kısmını içti, fakat susuzluğu geçmemişti. Emir Celal'e ''susuzluktan ölüyorum, bu kadarla susuzluğum geçmeyecek, eğer suyun geri kalan kısmını da bana bağışlarsan büyük bir lütufta bulunmuş olacaksın'' dedi. Emir Celal cevabında: '' Ben Emir Timur'dan şu hikayeyi dinlemiştim: Bir Arap ile bir Acem bir yolculuk sırasında arkadaş olmuşlar, böyle sıcak bir günde susuzluktan ölecek dereceye gelmişler, Arab'ın yanında biraz su varmış, Acem Arab'a dönerek ''Arapların iyiliği ve cömertliği meşhurdur, bu bir yudum su ile beni yok olmaktan kurtar'' demiş. Arap biraz düşündükten sonra ''Her ne kadar bu suyu sana vermekle kendimin susuzluktan öleceğini biliyorum, fakat Arapların cömertliği ve iyilikseverliği şöhretini sürdürmek, benim kendi hayatımdan daha önemlidir'' diyerek suyunu Acem'e vermiş ve Acem hayatını kurtarmış. Bunu naklettikten sonra Emir Celal, ''ben bu Arab'ı örnek olarak alıyor, Çağatay soyunun iyilik severliği ve cömertliğinin yeryüzünde devamlı kalması, Cuci soyunun Çağataylara şükran borcu kalması için kendi hakkımdan vazgeçiyorum. Ancak hükümdarımızın yanına döndüğünde bu olayı ona anlat ki, böylelikle olay kitaplara geçsin'' demiş ve İbac Oğlan bunu yapacağına dair söz vererek suyu içmiş, hayatını kurtarmıştı. Emir Celal de nasılsa daha sonra kurtulmuş ve onlar birlikte Timur'un huzuruna çıkarak başalrından geçeni hükümdarlarına anlatmışlardı. Timur Celal'in bu davranışından çok memnun kalmış ve onun babası Emir Hamid'in de vaktiyle yaptığı fedakarlıkları anlatarak, bu yaptığının ebediyen anılacağını söylemişti.

kaynak: Prof. Dr. İsmail Aka, Timur ve Devleti, Türk Tarih Kurumu Yayınları


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TİMUR'UN MEMLUK SULTANI BERKUK'A GÖNDERDİĞİ MEKTUP

METE HAN'IN ÇİN'E MEKTUBU

BİRAZ DA GÜLELİM